10 кращих зарубіжних книжок 2018 року. Літературний гід письменника

Найкращі перекладні книжки цього року – це зазвичай подорож у паралельний світ магії, чаклунства, містики і загадок. 
І неважливо, в якому форматі нам пропонують її здійснити – чи то в розбійницькому романі, а чи в кримінальному трилері – закони жанру при цьому збережені, а задоволення від тексту гарантоване.

 

 

Говард Лавкрафт. Повне зібрання прозових творів т. ІІІ. – К.: Видавництво Жупанського, 2018

Цього року всі любителі «готичного» чтива нарешті дочекалися виходу чергової книги із зібрання творів майстра сюжетної магії і класика літературного трилера. Третій том повного зібрання прозових творів видатного метра літератури, «загадкового і потойбічного» Г. Ф. Лавкрафта присвячений останньому періоду життя і творчості письменника (від 1930 по 1935 рік). Саме в цей період з-під його пера з'явилися такі масштабні твори, як «Шепіт у пітьмі», «У горах божевілля», «Морок над Інсмутом», «Сни у відьминому домі» і «За пеленою часу», які завершили формування циклу Міфів Ктулху і повністю представили публіці страшну і химерну манеру письма Лавкрафта.

 

Хуліо Кортасар. Усі вогні – вогонь. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко, 2018

Автор цієї збірки завжди вважався культовим письменником ХХ століття поряд з рештою представників латиноамериканського «магічного реалізму» – колумбійцем Габріелем Гарсією Маркесом, мексиканцем Карлосом Фуентесом, парагвайцем Аугусто Роа Бастосом, перуанцем Маріо Варгасом Льйосою. Що ж до цієї його збірки, то варто згадати, що в Україні виходило лише три книжки Хуліо Кортасара, але «вогняна» справедливо вважається одним з взірцевих видань його малої прози. В якій, додамо, буденна реальність змішується з романтичною давниною, як-от в оповіданні, що дало назву книжці, в якому історія кохання розгортається на тлі бою гладіаторів. Загалом до цього видання, присвяченого пам’яті першого перекладача Хуліо Кортасара українською – Юрка Покальчука (1941–2008), ввійшли п’ять перекладених ним і вперше випущених 1983 року видавництвом «Дніпро» оповідань у новій редакції Сергія Борщевського. Також спеціально для цієї книги Сергій Борщевський переклав три оповідання зі збірника «Усі вогні – вогонь», які відсутні у виданні 1983 року.

 

Щепан Твардох. Морфій. – Х.: Фабула, 2018

Історія у цьому романі – про події в Польщі 1939 року після капітуляції перед гітлерівською Німеччиною та приходу німців. Польська армія роззброєна, але не деморалізована – перевдягнені у штатське офіцери щодня зустрічаються в клубі, щоб обговорити або патріотично-визвольні плани, або поміркувати про неминучу еміграцію. Всюди діє комендантська година, на вулицях «продають англійські чоботи для верхової їзди, гребінці, лампи та їжу за цінами, за які варто би розстрілювати», а головний герой-аристократ пиячить на квартирі, шукає морфію в друга-лікаря, відвідує коханку, маючи дружину з дитиною і щодня деградує, занепадає духом і все більше залежить від рятівного наркотику. «Чотирнадцятий день німців у Варшаві. Випивання на самоті, а від середини другої пляшки виспівування розпусних пісень, за третьою — патріотичних, так воно є, а за четвертою плач, плач, плач. Крізь прочинені кухонні двері, у шпарину, визирає заспане лице Анєльки, пан чогось бажає? Геть, шмаро, геть, стара курко, самотності мені треба, в моїй трагедії та в трагедії мого міста бажаю самотності, а ще п’ятої пляшки бурґундського бажаю, але нічого не можу дістати!»

 

Анджей Сапковський. Вежа блазнів. – Х.: Клуб Сімейного Дозвілля, 2018

Книга культового автора циклу про Відьмака – це розбійницький роман, головний герой якого – юнак на ім’я Рейневан – тільки те й робить, що потрапляє в численні халепи. Тікає від братів-лицарів Стерчі, з чиєю родичкою він щойно кохався, рятується від найманих вбивць, грубих селян, міських стражників, ченців інквізиції і адептів таємничого магічного ордену. Іноді навіть у хитросплетіннях політичних і релігійних розбіжностей епохи 15-го століття розібратися легше, ніж із тим, хто саме женеться за юнаком. Якщо ж додати суцільну магію, чаклунство і знахарство, які трапляються  на кожному кроці, то історична епопея здаватиметься містичним трилером. Картина, що постала перед нами, досить докладна і розібратися не складе труднощів. Не обійшлося також без міркування про релігію, які перемежовуються кривавими картинами інквізиції вкупі з діяннями послідовників Яна Гуса. Усе це робить з головного героя класичну фігуру казкового гультяя-правдолюба, схожого одночасно на Д’Артаньяна і Тіля Уленшпігеля. Що ж до назви роману – то це мало не метафора чергової висоти – Вежі Блазнів – яку закоханому юнакові треба обов’язково підкорити.

 

Алістер Кроулі. Щоденник наркомана. – Х.: Фоліо, 2018

Автор цієї книги, серед попередників якого – Едгар По і Вільям Берроуз, за життя вважався чаклуном, послідовником Мороку, найбільш культовою фігурою «темної» літератури ХХ сторіччя. Хоч насправді – і це підтверджує «Щоденник наркомана» – нам розкривається творчість поета, філософа, зрештою, просто «живої» людини, який існував на грані життя й смерті. Утім, марно сподіватися, що книга розповідає про наркотики, адже час і літературі, коли жив Кроулі, відвертість не була в пошані, натомість все «смажене» ховалося серед історії про людські стосунки, кохання, дружбу. Цього разу історичне тло – це Париж і Лондон, про який розповідається у першій частині книги. Життя богеми, опускання на дно, куди засмоктує щоденне вживання речовин, які нібито збуджують творчу уяву. Вижити вдається не кожному, і тому потрібен вчитель, який виступає вже в другій частині. Саме тут йдеться про таємне вчення Кроулі, яке обґрунтовує бажання людей вживати наркотики, надихаючись станом зміненої реальності.

 

Чарльз Буковскі. Жінки. – К.: КМ-Букс, 2018

Після «Поштамту» – книжки й періоду життя – в житті автора – героя цієї збірки оповідань настали зоряні часи. Тож не дивно, що «Жінки» – це суміш еротики, яка тільки може бути у затятого пияки, замішаної на «похмільній» філософії та чорному гуморі. Від оповідання до оповідання жінки змінюють одна одну, ситуації мигтять, як у калейдоскопі, а сам головний герой – п’ятдесятирічний Генрі Чинаскі – нарешті відчуває, що прийшов його зоряний час. Звісно, роман біографічний, як більшість книжок автора, зокрема задум написати «Жінок», за словами самого Буковскі, з’явився після того, як він прочитав «Декамерон» Бокаччо, бажаючи і собі написати «низьку, вульгарну комедію». У будь-якому разі, сам він вважав цей твір найкращим своїм романом.

 

Яцек Дукай. Крига. – Л.: Астролябія, 2018

За сюжетом цього роману в жанрі альтернативної історії, Тунґуська катастрофа 1908 року обернулася тим, що терени Євразії опанували люті, які заморожують усе: від металів до історії. Велика війна не відбулася, а Росія залишилася імперією під Кригою. Польські підпільники змагаються за незалежність, а один із них, потрапивши на каторгу, навчився розмовляти з лютими і став героєм леґенд під іменем Батько Мороз. Царська політична поліція, щоб використати Батька Мороза у власних цілях, виряджає на побачення з ним його сина – молодого математика і запеклого картяра Бенедикта Ґерославського. Мандрівка Транссибірським експресом перетвориться на небезпечну пригоду, а також зустріч з великим коханням. Прибувши до Іркутська, наш герой потрапляє в середовище великих підприємців, частина з яких прагнуть політичної незалежності Сибіру. Тут він співпрацює з геніальним американським винахідником Ніколою Теслою, якому російський імператор доручив розробити зброю проти лютих, аби подолати Кригу і розморозити Історію. Проте на кожному кроці на Бенедикта чигають небезпеки й випробування, влаштовані фанатами Мороза, якими керує всемогутній Григорій Распутін. Усе ж він прямує у саме серце Краю Зими. Чи вдасться Ґерославському розшукати батька? Чим завершаться експерименти Тесли? Чи настане в Євразії велика Відлига?

 

Войтек Мілошевський. Вторгнення. – К.: Рідна мова, 2018

Ця книжка – сучасна альтернативна історія про війну і людей, які опинилися у незвичних, воєнних умовах. У можливість війни і вторгнення російських військ ніхто на початку історії не вірить, оскільки мова все-таки про польське суспільство з членством в НАТО. Утім, це таки стається, і кожен з героїв переживає драму по-своєму – і колишній військовий, і безробітній вчитель, і богемна дівчина – але разом їх пов’язує та сама трагедія, яка сталася з ними та їхніми родинами. На контрасті з цим зображені зустрічі Путіна з лідерами європейських країн, які кепкують з України, всіляко запобігають перед російським президентом, закриваючи очі на присутність його спецслужб в Європі та на Близькому Сході. Не менш вражає також «альтернативна» картина захоплення України – буденного, тривіально, не такого, як «пекло двох чеченських воєн». «Російський бронетранспортер раптом захитався на горбках, і майор Биков, що сидів на даху масивної машини, міцніше вхопився за ручку, щоб не впасти на землю. Радів, що все нарешті закінчилося. Кампанія не була надто складною. Врешті, впродовж майже двадцяти років діяльності російської агентури Україна ослабла настільки, що не змогла виставити проти ворога результативної армії».

 

Роберт М. Зоннтаг. Сканери. – Брустурів: Дискурсус, 2018

Свого часу Тетяна Толстая в романі «Кись» розповідала про пост апокаліптичний світ без книжок, а Володимир Сорокін у своїй «Манаразі» дивував читача часами, коли на творах класиків готують вишукані страви для гурманів. Майже те саме у цій історії про світ 2035 року, де всі книжки оцифровані, будучи доступні в електронних бібліотеках. І не лише головний герой, який сканує книжки на роботі, згоден з таким станом речей. Підпільні книжники обирають саме його для здійснення місії з порятунку літератури для майбутніх поколінь. Війна між цифрою і буквою має відбутися вже як терористична діяльність, оскільки надто давно світ існує без запаху друкарської фарби і шурхоту книжкових сторінок. Тож не дивно, що дуже скоро життя героя було на межі, оскільки його розшукували. «–Увага! Ця особа є членом терористичного угрупування Книжкова гільдія. Зональне управління разом з Ultranetz розшукують цього чоловіка. Він є ватажком терористичного осередку, відповідального за е-атаку, здійснену два дні тому в п’ятому кварталі. Він озброєний та дуже небезпечний».

 

Рік Ріордан. Герої Олімпу. Зниклий герой. – Х.: Ранок, 2018

Цей роман – про великого Персі Джексона – того самого сина бога, який переміг у війні з титанами, і раптово зник! Але у житті він – звичайний хлопець, тому його намагається розшукати дівчина Аннабет, але... замість свого друга вона знаходить того, хто не пам'ятає про себе нічого, крім імені. Незабаром після цього оракул прорікає нове пророцтво, і як-то кажуть, хвала Зевсу, якщо ці події між собою не пов'язані. Інакше бути новій світовій війні... Загалом «Герої Олімпу» – цикл героїчного підліткового фентезі, довгоочікуване продовження популярної серії «Персі Джексон» від славнозвісного Ріка Ріордана. Зокрема у цій, першій книзі «Герої Олімпу. Зниклий герой», здійснюється Велике Пророцтво: сили, страшніші за титанів, загрожують Олімпу та всьому людству, чудовиська не затримуються в Тартарі, а мертві повертаються із Підземного царства... У відповідь на це Зевс зачиняє Олімп і забороняє богам спілкуватися зі своїми дітьми-героями. Як це схоже на типову поведінку самозакоханих і впертих і богів! А може, справа в загрозі розкриття страшної таємниці, яку олімпійці ретельно приховували протягом століть? Чи ще гірше – хтось керує їхньою свідомістю?

                                                                                                                                                                                                                                                    Новое время. STYLE